Leiden kleurt rood, groen en blauw het eerste RGB weekend

Rhythm, Groove and Bass (RGB) met o.a. Avishai Cohen Trio, GoGo Penguin en meer

20 MAART 2015
De roodgroenblauwe loper op het Stationsplein van Leiden Centraal, leidt bezoekers naar het tiendaagse Jazzfestival Rhythm, Groove and Bass Festival (20 t/m 29 maart). De komende tien dagen kleurt de binnenstad van Leiden rood, groen en blauw. Leidse podia, bioscopen, kroegen, winkels en huiskamers, maken tien dagen plaats voor muzikale kroegentochten, bijzondere huiskameroptredens, de Oscarwinnende film Whiplash en exclusieve podiumconcerten. Het eerste weekend start goed met optredens van o.a. Avishai Cohen Trio, GoGo Penguin, Ray Anderson.

Vrijdag 20 maart: GoGo Penguin, Kai Strauss, Lenteconcert Le Chat Noir

GoGo Penguin bijt het spits af in Scheltema tijdens de eerste editie van de RGB. Deze unieke act, afkomst uit Manchester, zet een opwindende live-act neer na een eveneens prachtig optreden van pianist Frans Heemskerk. Datzelfde moment brengt Kai Strauss Electric Blues All Start ft. Mike Wheeler in de Qbus Southern Blues ten gehore. Deze band blinkt uit in podiumpresentatie, spontaniteit en perfectie en deze wil je dan ook niet missen. Bijzonder is het lenteconcert in Le Chat Noir. Deze mooiste jazzlocatie in Leiden gaat tijdens de RGB weer even open. Hopelijk een prelude naar een definitieve heropening.

Zaterdag 21 maart: Masterclass Loet van der Lee, Ray Anderson

Jazztrompetist en bandleider Loet van der Lee start de tweede jazzdag met een openbare masterclass voor de Bigbands (Really Big Band) van BplusC en de American School (SASHJE). Loet gaat in op zaken als timing, klank, swing, efficient studeren, improvisatie en presentatie. Aan het eind van de masterclass worden de Really Big Band en SASHJE samengevoegd tot één band voor een gezamenlijk slotoptreden. ’s Avonds kan je genieten van een optreden van trombonist en soms ook zanger Ray Anderson’s Organic Jazz en Blues Quartet in de Stadsgehoorzaal. Anderson laat zich voor de muziek van het Organic Quartet inspireren door de vele grote orgelgrooves waar hij mee opgroeide. Diezelfde avond in de Stadsgehoorzaal treedt Holland Bigband op o.l.v. Loet van der Lee. Het orkest presenteert eigentijdse, spannende bigbandmuziek aan een breed publiek.

Zondag 22 maart: Avishai Cohen Trio

Het weekend sluiten wij goed af met een optreden van Avishai Cohen Trio. Op dit moment is hij dé superster van de contrabas, maar Cohen is bovenal een vindingrijke componist die jazz mixt met muziek uit het Midden-Oosten. Zijn klassieke achtergrond speelt daarbij een belangrijke rol, net als zijn liefde voor funk en latin. Cohen is een podiumbeest. Met zijn energieke, aanstekelijke spel brengt hij het doorgaans zo logge begeleidingsinstrument, de contrabas, naar de voorgrond. Deze maand is zijn nieuwe cd From Darkness uit. Een album vol pure, oprechte en breekbare muziek waarin de muzikanten één worden.

Midweek en het tweede weekend

In de tussenliggende midweek en het tweede weekend, is de hele binnenstad wederom het decor van een myriade aan concerten. Acts als Ray Anderson, Bo Saris, Ntjam Rosie, Benjamin Herman & Anton Goudsmit, Postmen, Lefties Soul Connection, Pink Oculus, Ruben Hein en Bruut komen naar de binnenstad van Leiden. Uniek is het initiatief ‘Jazz in de Kamer’ van Leidenaar en saxofonist Bart Wirtz, waarbij de Nederlandse jazztop huiskamerconcerten verzorgt. Daarnaast is er ook veel aandacht voor regionale acts. Zo grijpt de formatie Zosja het festival aan, om hun nieuwe cd te presenteren. Tussendoor bestaat de mogelijkheid om te genieten van de jazzfilm Whiplash in het Kijkhuis. Bovendien brengen ruim 25 kroegen live muziek ten gehore tijdens de kroegentocht. Rhythm, Groove & Bass sluit af met de finale van de prestigieuze Leiden Boonekamp Jazz Award en het maandelijkse festival OPEN in de Leidse Binnenstad met o.a. Bo Saris, Sinas & Broken Brass Ensemble.

Rhythm, Groove & Bass Festival

Vanuit een gezamenlijke liefde voor Jazz besloten SummerJazz Festival, Stadsgehoorzaal Leiden, Funked Up en Gebr. de Nobel de handen ineen te slaan voor een unieke samenwerking. Onder de vleugels van Stichting Jazz Leiden vormen zij het organiserend comité van een festival dat is uitgesmeerd over tien dagen en over de hele stad. Dankzij samenwerking met De X, Hot House, BplusC, Scheltema Leiden, Muziekhuis de Q-Bus, Peel Slowly and See wordt werkelijk de hele stad betrokken bij Rhythm Groove & Bass. Met een ambitieuze programmering poogt de organisatie zowel de traditionele liefhebber als de jonge cross-over-fan te bedienen met een avontuurlijk, divers aanbod van zowel kleine als grote namen.

Meer informatie, het volledige programma en tickets/passe-partouts via: www.rgbfest.nl