Typhoon en Spinvis maken eerste editie Noorderliefde festival tot groot succes.

Het Plein in Leiden-Noord was zondag 31 augustus, de geboorteplaats van een nieuw festival: Noorderliefde.

10 SEPTEMBER 2014, LEIDEN
Dankzij de sterke optredens van Typhoon en Spinvis is deze eerste editie een overdonderend succes. Met meer dan 2.200 bezoekers zijn alle verwachtingen overtroffen.

De eerste editie van Noorderliefde is in samenwerking met het SummerJazz Festival, het Cultuurfonds Leiden en bouwbedrijf Heijmans tot stand gekomen.

‘’Ondanks de regen kwamen er meer mensen dan verwacht. In plaats van naar huis te gaan, bleven bezoekers vrolijk dansen. Ik denk dat we kunnen spreken van een zeer geslaagde eerste editie.‘’ Aldus Jeroen Sprangers, bestuursvoorzitter van SummerJazz.

Liefde in Leiden-Noord

Spinvis opende Noorderliefde en geeft daarmee het startsignaal voor een dag vol cultuur, muziek en gezelligheid. Het publiek dat al wat vroeger op het festival aanwezig was wordt beloond met een optreden dat het niet moeilijk maakt om van Spinvis te houden.

Als Typhoon het podium op komt wordt nog duidelijker wat Het Plein allemaal in huis heeft. Het festivalterrein, dat voor een dag even geen bouwplaats van Heijmans meer is, geeft zich vol over aan de artiest. Lobi da basi (liefde is de baas), Typhoon’s nieuwe album, laat buurtbewoners en niet-buurtbewoners samen genieten van nog een geweldig optreden midden in Leiden-Noord.

Naast het optreden van Typhoon en Spinvis stonden er ook nog een cabaret- en theatervoorstelling op het programma. Speciaal voor het festival hebben bezoekers in de tegenovergelegen moskee, normaal niet toegankelijk voor publiek, kunnen genieten van Turkse hapjes en intieme optredens van Port of Call en het Leidse duo Swing Lo’. Een mooie kans om de buurt kennis te laten maken met de lokale cultuur.

‘’We hebben een mooie plek gecreëerd om mensen bij elkaar te brengen en samen te laten genieten van cultuur en muziek. Dat is waar Noorderliefde om draait.’– Jeroen Sprangers

De totstandkoming van het vernieuwde Kooiplein

Noorderliefde is ontstaan als één van de culturele activiteiten die georganiseerd worden rond de totstandkoming van het vernieuwde Kooiplein, oftewel Het Plein van Leiden. Momenteel wordt er in Leiden-Noord gewerkt aan een bijzonder woon- en leefgebied. De belangrijkste mijlpalen tijdens het verbouwingsproces zullen door Heijmans en Cultuurfonds Leiden worden gevierd met een culturele programmering.

Meer informatie over deze gebiedstransformatie is te vinden op www.hetpleinvanleiden.nl

Citaten
"Ondanks de regen kwamen er meer mensen dan verwacht. In plaats van naar huis te gaan, bleven bezoekers vrolijk dansen. Ik denk dat we kunnen spreken van een zeer geslaagde eerste editie." Jeroen Sprangers
"We hebben een mooie plek gecreëerd om mensen bij elkaar te brengen en samen te laten genieten van cultuur en muziek. Dat is waar Noorderliefde om draait." Jeroen Sprangers