Hoe is het om 99 dagen te stoppen met Facebook?

26 JANUARI 2016, LEIDEN
Universiteit Leiden en de Vrije Universiteit Amsterdam gaan onderzoeken waarom sommige mensen succesvol kunnen stoppen met Facebook en of ze correct kunnen voorspellen wat voor effect dat heeft.

Veel gebruikers hebben een haat-liefde verhouding met Facebook. Aan de ene kant kun je er constant in contact zijn met je familie en vrienden en kennissen. Aan de andere kant is dat ‘constant’ een probleem voor een groeiende groep gebruikers. Sommigen voelen zich door Facebook minderwaardig, krijgen concentratieproblemen of vinden het gewoon een vervelende tijdslurper. Stoppen is dan een logische stap.

Om die stap wat makkelijker te maken is 99daysoffreedom.com in het leven geroepen. Dit experiment, een initiatief van creatief bureau Just uit Leiden, biedt gebruikers extra ondersteuning: ze krijgen een simpel stappenplan aangereikt, een persoonlijke timer en toegang tot de forums met lotgenoten.

Met medewerking van deze deelnemers gaan Prof. dr. Wilco van Dijk (Universiteit Leiden), Dr. Guido van Koningsbruggen en Dr. Jaap Ouwerkerk (beiden Vrije Universiteit Amsterdam) onderzoeken welke persoonskenmerken deelnemers bezitten die met succes de uitdaging vol weten te houden.

Daarnaast gaan ze kijken of deelnemers succesvol kunnen voorspellen hoe zij zich zullen voelen tijdens de 99 dagen zonder Facebook. Geïnteresseerden voor de uitdaging kunnen zich op 99daysoffreedom.com aanmelden. Meedoen aan het onderzoek gebeurt op geheel vrijwillige basis.

Dit in tegenstelling tot enkele controversiële experimenten die Facebook de afgelopen jaren op onwetende gebruikers losliet. Zo werd onlangs bericht dat Facebook expres de Android app had laten crashen om te kijken wanneer mensen gefrustreerd genoeg zouden zijn om te stoppen met Facebook. Het bleek dat niemand dat deed, ze openden de site desnoods in hun mobiele browser.

Dat lijkt te suggereren dat stoppen met Facebook heel erg moeilijk is, maar recent onderzoek van Cornell University geeft aan dat het voor een deel tussen de oren zit. Als je denkt dat je verslaafd bent en het niet gaat redden, is het lastiger om te stoppen dan mensen die geloven dat ze het wel kunnen.

Op de forums van 99daysoffreedom.com staan veel positieve verhalen. Deelnemers die de vrijgekomen tijd besteden aan werkelijk contact met de mensen waar ze om geven of aan creatieve projecten zijn het meest te spreken over hun poging. Het past binnen een groeiende trend van mindfulness, waarin mensen kritisch kijken naar hun tijdsbesteding en kiezen voor de dingen waar ze echt gelukkig van worden.