Leiden zet ‘slechte’ kunst te kijk

Gemeente Leiden opent galerie om overlast van afval tegen te gaan.

09 DECEMBER 2015, LEIDEN
De gemeente Leiden zet in de strijd tegen overlast van afval een bijzonder wapen in: kunstkritiek. Met het openen van een kunstgalerie in het centrum van Leiden werpt de gemeente letterlijk een licht op enkele ‘werken’ van bewoners. Dit vormt de aftrap van een campagne die bewoners aan het denken zet.

Tijdens en kort na de feestdagen is het elk jaar weer een uitdaging om Leiden afvalvrij te houden. Sinterklaas en Kerst leveren extra afval op en rond Oud & Nieuw gaan ivm vuurwerk de containers een paar dagen dicht, waardoor huishoudens het afval opsparen en daarna massaal naar de containers brengen. Die vervolgens snel overvol zijn. De gemeente zet extra wagens in, maar toch gaat het nog regelmatig mis. Tijd voor actie dus.

De vorige afvalcampagne ‘De zak gaat in de bak’ was zeer direct. Deze keer wilde de gemeente op een andere manier communiceren. Dit idee is samen met reclamebureau Just verder ontwikkeld, met als doel dat mensen meer zelf gaan meedenken.

Het thema ‘afval is geen kunst’ is geïnspireerd door klachten over overvolle bakken op Twitter. Op de foto’s stonden soms hele stellages tegen de containers aangebouwd. Die bouwwerken deden denken aan zeer amateuristische kunst. Maar zijn het natuurlijk niet.

Daarom is er gekozen voor een pop-up galerie in het centrum. De galerie doet dienst als driedimensionaal billboard en is een uitstekende locatie om de campagne af te trappen. Bij de opening zijn zowel wethouders Robert Strijk (Cultuur) als Paul Laudy (openbare ruimte) aanwezig, die elkaar aanvullen. Strijk praat over kunst en Laudy vult aan dat het getoonde daar niet onder valt. Fotografen worstelen zich in onmogelijke hoeken om de non-kunst zo goed mogelijk te fotograferen.

De opening levert vermakelijke stukken in de pers op. “Dit bewijst dat je zelfs met een droog onderwerp als afvalbestrijding toch de pers kunt halen, als je het creatief aanpakt” , aldus Joris Germs, communicatieadviseur van de Gemeente Leiden. “Hoe vaak kun je Marcel Duchamp aanhalen in een afvalcampagne?”

De uitleg van de kunst is op de ramen van de galerie geplakt, zodat de boodschap ook duidelijk is als de galerie gesloten is. “Het levert vrolijke en verbaasde reacties van voorbijgangers op”, weet Germs.

De campagne wordt ondersteund met posters en een mini-site met tips, een handige kaart met alle containerlocaties en uitleg over piekmomenten en manieren van inleveren van afval. Germs: “We willen het inwoners zo makkelijk mogelijk maken en vooral benadrukken dat het niet alleen aan de burger of de gemeente is om de overlast te voorkomen. Dat kunnen we alleen als we het samen doen. Daar is gelukkig geen kunst aan.”

Meer informatie is te vinden op www.afvalisgeenkunst.nl

"Hoe vaak kun je Marcel Duchamp aanhalen in een afvalcampagne?" Joris Germs