Filmfestival LIFF gebruikt lelijkheid om millennials te bereiken

21 OKTOBER 2015, LEIDEN
Om het 10-jarig bestaan van het Leiden International Film Festival onder de aandacht te brengen bij millennials is er een bijzondere mix ingezet: lelijkheid, verwarring en poesjes.

Millennials zijn een notoir lastige doelgroep om te bereiken. Ze staan sceptisch tegenover commerciële boodschappen en komen minder buiten hun eigen bubble. Om daar binnen te breken, moet je met iets opvallends komen, dachten ze bij het Leiden International Film Festival (LIFF).

Alexander Mouret, festivaldirecteur van LIFF: “Tegenwoordig is bijna alles wat je ziet in de commerciële ruimte strak vormgegeven. We raken er aan gewend dat alles mooi en verantwoord is. Hoe anders bij dingen die mensen zelf vormgeven: bonte kleuren, lelijke lettertypes, druk en veel. Dat valt op, zeker als je het in een abri plaatst. Wij hebben niet het budget van een IFFR, dus moeten we het veel slimmer aanpakken.”

Maar alleen met een vormtaal ben je er nog niet. Mouret: “We hadden het inzicht dat films kijken een vorm van escapisme is. Je mist iets in je eigen leven en films kunnen dat aanvullen. Het thema missen bracht ons op de missende kattenposter, maar dan met een twist.”

Zakelijk leider Evert de Vries van LIFF: “Het mooie van dat soort posters is dat het uitlokt om toch even te lezen. De absurdistische tekst maakt de nieuwsgierigheid alleen maar groter. In de eerste fase hebben we bewust gekozen nergens de naam of logo van LIFF terug te laten komen, zodat het sneller gedeeld wordt. Mijn favoriete reactie kwam van @Lxske: ‘Ik weet niet wat dit is, maar het bevalt me: whatismissing.nl’”.

Een belangrijk onderdeel is de guerrilla-plakactie van onze vrijwilligers, ondersteund door walking abri’s en een speciale Abricar. Zij merken dat mensen gelijk willen weten wat de bedoeling is? Maar ze houden hun lippen stevig dicht en verwijzen naar de speciaal ontwikkelde website.

Ook hier geen gelikte app, maar een site die lijkt op de liefdesbaby van Hyves en Snapchat. En natuurlijk heel veel gifs. Mouret: “De kunst was iets te maken wat heel lelijk is, maar toch niet afschrikt.” Het levert veel reacties op via social media, vooral via Facebook en Instagram. De Vries: “In de media wordt vaak geroepen dat millennials Facebook links laten liggen, maar dat valt in de praktijk reuze mee.”

Mouret: “Wij richten ons met LIFF natuurlijk niet alleen op een jong publiek. Maar het is leuk dat we verschillende doelgroepen aan spreken. Dat zie je ook terug in het programma. Sommigen gaan naar ‘Back to the Future’ omdat ze daar goede herinneringen aan hebben en de jongere generatie wil juist weten waar al die 9GAG posts nu precies vandaan komen? Datzelfde geldt voor ‘Monty Python and the Holy Grail’, dat ook door deze generatie opnieuw ontdekt wordt.”

De Vries vindt het ironisch dat de openingsfilm de nationale première van de biopic ‘Steve Jobs’ is. “Jobs staat bekend als degene die mooie typografie toegankelijk gemaakt heeft. Als hij zou weten dat onze lelijke posters op zijn machines gemaakt zijn, draait hij zich vast om in zijn graf.”

Noot voor de redactie:

De tiende editie van het Leiden International Film Festival is van 30 oktober t/m 8 november 2015 in Leiden. Het complete programma is te vinden op www.leidenfilmfestival.nl